Leer kwartiermaken volgens het leermeester-gezel principe

leermeester-gezel principe

“ Most successful people say there were two or three individuals in their lives — those masters — who made a difference in their careers.”

Voor de meeste kwartiermakersopdrachten worden ervaren kwartiermakers gevraagd. Er komt ook heel wat bij kijken als je een nieuwe organisatie of onderdeel moet opzetten, nieuwe regelgeving voor innovatieve toepassingen helpt ontwerpen of andere vernieuwingen helpt neerzetten. Maar wat doe je als je een jonge professional bent en je wilt graag in het vak kwartiermaken stappen? Waar begin je? Sinds kort heeft het Kwartiermakersgilde het theoretisch kader van het vak kwartiermaken in een opleiding tot kwartiermaken gegoten. Voor het leren van vaardigheden en de kneepjes van het kwartiermakersvak willen we het leermeester-gezel principe toepassen. Wat is dit en werkt dit voor het leren van het vak kwartiermaken?

The master and his pupil

Een fantastisch en inspirerend voorbeeld van een leermeester-gezel principe kun je zien in de documentaire ‘the master and his pupil’. De talentvolle leerling-dirigenten oefenen, kijken de kunst af van de meester en maken zich specifieke handelingen eigen. Zo worden de leerlingen opgeleid tot gezel, waarna ze na veel jaren en oefenen zich ook meester mogen noemen. De master, in dit geval meester dirigent Valery Gergiev staat naast de leerling-dirigent. Wat opvalt is de rust die Gergiev uitstraalt en de wijze hoe hij feedback geeft op cruciale momenten. Hij zegt niet wat er fout gaat, maar laat het effect zien van de handeling van de leerling-dirigent, stelt een vraag of doet iets voor en geeft daarop feedback, zodat de pupil het zelf hoort, ziet en voelt. Voor de leerling-dirigenten een onvergetelijke ervaring. Wel intensief. Het is lichamelijk, psychologische en emotionele zwaar, maar deze vorm van leren zorgt ervoor dat ze zich net iets verder stretchen en uit hun comfort-zone worden gehaald waardoor ze net dat extra stapje kunnen doen wat hen verder helpt.

Een fragment uit de documentaire ‘The master and his pupil’.

Ambachtsberoepen

Leermeester-gezel is niet nieuw. Het wordt al eeuwen toegepast in specifieke ambachtsberoepen zoals glasblazer, hoefsmid of schoenmaker. De gezel leert van de leermeester en leert door af te kijken, nadoen en feedback de kneepjes van het vak en groeit al doende van gezel naar meester. In hedendaagse maatschappij kun je het leermeester-gezel principe vergelijken met het “apprenticeship”-model.

Voordelen leermeester-gezel principe

Wat levert het een organisatie op om dit oude ambacht in ere te herstellen? De voordelen van het leermeester-gezel principe zijn:

  • Bepaalde vaardigheden leer je niet uit een boekje, dat leer je door af te kijken, nadoen en feedback te krijgen.
  • Je leert sneller wanneer je samen met een ervaren professional (kwartiermaker) werkt.
  • De ervaring is wederzijds: jonge mensen brengen eigen inzichten mee, die verfrissend kunnen werken.
  • Het biedt een veilige omgeving waarin je fouten kunt maken.

Netwerkbijeenkomst

Vanuit het Kwartiermakersgilde willen we deze wederzijdse leerervaring van leermeester-gezel bieden aan startende kwartiermakers en andere geïnteresseerden. Om dit verder vorm te geven, willen we tijdens onze netwerkbijeenkomst op 9 juni 2022 in gesprek gaan met kwartiermakers en jonge professionals.

Uitnodiging

Ben jij een jonge professionals of andere geïnteresseerde en heb je interesse in het vak kwartiermaken? Kom 9 juni 2022 naar onze netwerkbijeenkomst in Leiden. Meer informatie en inschrijven vind je hier.

0 reacties