Waarom kwartiermaken?
Om ons heen zien we dat de samenleving razendsnel verandert door digitalisering, robotisering, grondstoffentekort, dubbele vergrijzing, klimaatverandering enz. Organisaties zijn naarstig op zoek naar antwoorden voor de complexe ontwikkelingen die met deze veranderingen gepaard gaan. Nieuwe afdelingen, projecten en programma’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Welke belangrijke rol speelt kwartiermaken in deze fase?
Kwartiermakers zijn goed toegerust om met grote veranderingen om te gaan, te sturen in onzekerheid en koersvast te zijn in een sterk veranderende omgeving. In de maatschappij nemen de snelheid van veranderingen toe, wordt de complexiteit van vraagstukken groter en nemen de onzekerheden toe. Waar voorheen gewoon management en projectmanagement toereikend waren om binnen de beperkte (beheersbare) dynamiek te managen, werkt dat steeds minder. Deze tijd vraagt om andere vaardigheden, kennis en sturing. Daar zijn kwartiermakers van nature beter toe in staat.
Als er een simpele oplossing zou zijn,
waren kwartiermakers niet nodig

Waarom is kwartiermaken een leuk en interessant vak?
- Kwartiermaken is afwisselend; telkens nieuwe opdrachten en uitdagingen met andere mensen in een andere organisatie (onderdeel).
- Kwartiermaken is uitdagend; je wordt steeds op andere manier uitgedaagd en spreekt veel van de verschillende kwaliteiten die je hebt aan.
- Kwartiermaken verrijkt je persoonlijke vaardigheden en inzichten; je leert creatief te zijn met weinig middelen, je leert op verschillende manieren communiceren en je krijgt inzicht in onderhandelen met verschillende soorten mensen.
“Het is gaaf om iets nieuws neer te zetten, te pionieren.”
“Ik wil iets concreets achterlaten; een bijdrage aan de maatschappij. Dat is wat kwartiermakers doen.”

Meer informatie
Handboek Kwartiermaken
Een theoretisch kader van het vak kwartiermaken.

Opleiding tot Kwartiermaken
De opleiding voor de professionele kwartiermaker.

Sluit je aan
Sluit je gratis aan bij onze LinkedIn community.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte van nieuwe bijeenkomsten, nieuws of ontwikkelingen via onze LinkedIn groep of meld je aan voor onze nieuwsbrief.